Kyselyn tuloksista oli selkeästi nähtävissä, että kestävää matkailua pidetään tärkeänä. Siitä huolimatta sitä ei vielä pidetä kriteerinä matkan valinnassa. Osittain tämä saattaa johtua markkinoinnin ja tiedottamisen puutteesta; matkailuyrittäjät eivät kerro ympäristöteoistaan, joten asiakkaat eivät voi käyttää tätä omana valintakriteerinään. Markkinoinnin puuttuminen tuli selvästi esille syyskuussa toteuttamassamme lyhyessä jatkokyselyssä (160 vastaajaa).
Vastauksista oli huomattavissa välillä suuriakin mielipide-eroja eri ikäluokkien sekä naisten ja miesten välillä. Nämä tiedot ovat tärkeitä huomioita, kun pohditaan matkailumarkkinoinnin kohderyhmiä (esim. luontomatkailu). Tuloksista käy myös ilmi, että vastaajat pitävät matkaillessaan tärkeänä paikallisten raaka-aineiden käyttöä sekä lajittelua.
Päijät-Hämeellä on hyvät edellytykset toimia houkuttelevana lähimatkailukohteena sekä kestävän matkailun edelläkävijänä.
Lisätietoa:
Päijät-Hämeen liitto
Työ- ja elinkeinoministeriö
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti